fbq('track', 'ViewContent');
De vooronderstellingen

De vooronderstellingen

In de vorige blog had ik al aangegeven dat naast rapport ook de vooronderstellingen de meeste indruk op mij hadden gemaakt. Deze vooronderstellingen hebben heel veel voor mij veranderd en dat wil ik graag met jullie delen.

Maar wat zijn dan vooronderstellingen?

Vooronderstellingen zijn aannames/overtuigingen waarvan gebleken is dat ze nuttig, zinvol en effectief zijn. Zowel in de communicatie als in je eigen denkwijze. Ze zijn afgeleid uit het werk van Milton Erickson en Gregory Bateson. Het is belangrijk om te bepalen of deze voor jou waar zijn en of je hier iets mee kunt. Deze vooronderstellingen helpen je om jezelf en de ander vanuit een ander perspectief te bekijken.

Voor mij hebben ze mij leven veranderd. Door deze vooronderstellingen ben ik ook minder gaan oordelen over anderen en helpen ze mij zowel privé als zakelijk. Ik ben anders tegen mensen en situaties gaan aankijken wat mij meer rust en vrijheid geeft.

De vooronderstellingen:

  1. De kaart is niet het gebied
  2. falen bestaat niet, er is alleen feedback
  3. Het effect van je communicatie is de reactie die je krijgt
  4. Mensen beschikken over alle hulpbronnen in zichzelf
  5. Er is altijd een andere keuze
  6. Elk gedrag heeft een positieve intentie voor de persoon zelf
  7. Als je altijd doet wat je altijd hebt gedaan, zul je altijd krijgen wat je altijd hebt gehad
  8. Weerstand bij een ander mens is een teken van gebrek aan rapport.

 

Ik zal beginnen met de eerste
Heb respect voor de map van de wereld van de ander.

Iedereen heeft een eigen model van de wereld. Dit heeft te maken met hoe we opgroeien, wat we meemaken en met wie we omgaan. Dat model is gebaseerd op de overtuigingen die we hebben. Zo heeft ieder een unieke kijk op de wereld. De ander kan de wereld dus vanuit een heel ander perspectief zien als dat je dat zelf doet. Er is dus geen goed of fout. Je kunt er zelf veel van leren.

Als je respect voor de map van de wereld van de ander hebt kun je beter begrijpen waarom degene reageert zoals hij of zij reageert. Hierdoor is een conflict sneller uit de weg en kun je sneller tot de kern komen.

 

Hoe kun je dit gebruiken in de communicatie?

Je kunt makkelijker communiceren met de ander als je je verdiept in het model van de wereld van de ander. Daardoor begrijp je beter wat die persoon bezig houd en hoe hij de wereld ziet.

 

vooronderstellingen

De kaart is niet het gebied

Wij hebben als mensen onze eigen, unieke manier van omgaan met dat wat we waarnemen. Hoe je de wereld ziet heeft te maken met jouw stemming, ervaring en hoe je van binnen bent. Je kunt een situatie heel anders ervaren als de ander dat doet. We begrijpen de wereld op onze eigen manier. Hierdoor kan het voorkomen dat meerdere personen en situatie anders vertellen.

 

Hoe kun je dit gebruiken in de communicatie:

Wees je bewust van deze vooronderstelling. Heb je het over een bepaalde situatie, check bij de ander hoe die in het verhaal zit of welke vertaling hij of zij aan bepaalde woorden geeft. Het woord vrede kan voor mij een hele andere betekenis hebben dan voor een ander. Als ik dat niet check bij de ander ga je langs elkaar heen praten.

De volgende keer zal ik weer 2 vooronderstellingen uitleggen. Ik hoop dat ze je inzicht geven en dat je er iets meer kunt.

Mochten er nog vragen zijn of je het toch wat meer hulp nodig? Neem gewoon contact met mij op.

Groetjes
angelique lijffijt

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: