fbq('track', 'ViewContent');
DISC leert jezelf en de ander begrijpen

DISC leert jezelf en de ander begrijpen

Ik ben altijd al nieuwsgierig geweest waarom mensen doen zoals ze doen. En waarom de één altijd doorgaat en de ander opgeeft. Dat intrigeert mij. de NLP heeft mij al veel informatie gegeven maar DISC geeft dit op een andere manier. DISC is snel en makkelijk en daar hou ik van.

Maar wat is DISC?

DISC is een instrument dat persoonlijkheden en karaktereigenschappen van mensen in kaart brengt. Het is een snelle methode die het makkelijk maakt menselijk gedrag te begrijpen, welk gedrag daarbij past en hoe je daar mee overweg kunt gaan. DISC geeft je dus inzicht in waarom we doen wat we doen.

Want waarom hebben sommige mensen weerstand tegen verandering en hebben andere mensen duidelijkheid en structuur nodig?

Het DISC-model is in 1920 voor het eerst gepubliceerd door Moulton Marston en werkt betrekkelijk eenvoudig. Uit onderzoek is gebleken dat gedragskenmerken kunnen worden verdeeld in vier groepen persoonlijkheidsstijlen.
Mensen met vergelijkbare stijlen vertonen specifieke gedragskenmerken die gebruikelijk zijn voor die stijl.

De letters D, I, S en C vertegenwoordigen de vier persoonlijkheidsstijlen. Je hebt van alle stijlen wat maar 1 of 2 zijn er dominant. En daar val je dus in terug op het moment dat je in een stresssituatie zit.

Het herkennen is vrij eenvoudig. Op de horizontale als zit links introvert/ rustig en rechts extravert en snel. Op de verticale as zit boven taakgericht en onder mensgericht. Daar kun je vrij makkelijk een onderscheid in maken.

DISC

Waarbij de kleuren bij een bepaald kwadrant horen.

DISC

De vier stijlen van DISC kenmerken zich door;

Dominant
Stellen zich onafhankelijk op
Zijn besluitvaardig en doelgericht
Zijn gericht op resultaten en uitdagingen
Gaan confrontaties niet uit de weg

Invloed
Praten graag
Zijn enthousiast en optimistisch
Kennen veel mensen en maken makkelijk contact
Staan graag in het middelpunt van de belangstelling

Stabiel
Zorgen ervoor dat ieder het naar zijn zin heeft
Maken graag zaken af
Brengen harmonie en stabiliteit in het team
Werken graag in teamverband

Consciëntieus
Zijn grondig en nauwgezet met details
Houden zich graag aan de regels
Volgen de procedures of schrijven ze zelf
Zijn diplomatiek in de omgang en zijn analytisch denkers

 

Hoe doe je dat met klanten?

Luister goed naar je klanten en kijk welke kleur ze zijn. Stem daarop af.

Zijn ze rood dan weet je dat ze vooral snel willen gaan en bijvoorbeeld resultaten willen. Daar kun je je communicatie op afstemmen. Je hoeft niet met een heel stappenplan te komen maar een blad met de kernpunten wat het ze oplevert is voldoende. Hun valkuil is dat ze geen rekening houden met de impact op de ander.

Zijn ze geel dan weet je dat ze graag in de belangstelling staan, graag overdreven reageren en maken makkelijk contact. Hun valkuil is echter dat ze niet afgewezen willen worden en heel chaotisch kunnen zijn. Hou daar rekening mee.

Zijn ze groen dan weet je dat ze niet van verandering houden en dat ze graag eerst even een praatje met je willen maken. Deze mensen willen zekerheid en het is dus belangrijk om hun waarom vraag goed te beantwoorden. Hun valkuil is dat ze in stresssituaties overal ja op gaan zeggen terwijl ze dat eigenlijk niet willen.

Zijn de blauw dan zijn dan houden ze van een stappenplan en regels. Ze willen graag weten wat het einddoel is. Geef deze mensen een uitgebreid stappenplan zodat ze precies weten waar ze aan toe zijn. Hun valkuil is dat ze vaak te kritisch zijn op zichzelf maar ook op het werk wat ze afleveren of een situatie.

Gebruik DISC

DISC is goed te gebruiken om inzicht in jezelf en de ander te krijgen. Hierdoor kun je elkaar beter begrijpen en kun je dit ook heel goed gebruiken met coachen. Je kunt ook je cliënten leren welke kleur ze zijn en welke positieven eigenschappen bij hun horen maar ook wat hun valkuilen zijn.

 

Wil je meer weten over DISC voor jezelf of voor je organisatie? Neem dan contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: