fbq('track', 'ViewContent');
Betere communicatie

Betere communicatie

In de vorige blog heb ik al uitgelegd wat de vooronderstellingen zijn en er 2 uitgelegd. Deze blog hebben we de volgende 2 vooronderstellingen.

De betekenis van de communicatie is de reactie die je krijgt.

Communicatie is pas echt effectief als een ander je gehoord heeft. Wanneer de ander je niet begrijpt ben je nog niet duidelijk genoeg geweest in de manier waarop je communiceert. Je bent zelf dus verantwoordelijk voor het effect van je eigen communicatie. Hoe beter je je communicatie afstemt op de ander, hoe groter de kans is dat je boodschap overkomt zoals je bedoelde.

Hoe kun je dit gebruiken in de communicatie:
Bepaal tijdens een gesprek welke communicatie je wilt terug krijgen om zo effectief je doel te bereiken. Als je van te voren kan inschatten welke communicatie het meest effectief zal zijn of hoe jij wilt dat de communicatie gaat verlopen, kun je je eigen communicatie daarop aanpassen.
Neem je deze verantwoordelijkheid, dan kun je flexibeler en doelgerichter gaan communiceren met anderen.

communicatie

Mensen beschikken over alle interne hulpbronnen die ze nodig hebben om te veranderen en hun doelen te bereiken.

Bij iedereen zijn hulpbronnen al aanwezig om jezelf te zijn en je doelen te realiseren. Een hulpbron is een emotie, vaardigheid of eigenschap die je helpt bij het bereiken van je doelen. De NLP gaan ervan uit dat je al deze hulpbronnen al in je hebt zitten. De hulpbronnen die je nog niet bezit kun je overnemen van een ander. Als het mogelijk is voor één persoon is het ook mogelijk voor jou.
Niet alle innerlijk hulpbronnen zijn echter direct toegankelijk en beschikbaar op het moment dat je ze wilt gebruiken. Je kunt dit echter wel leren door anderen goed te observeren en in detail te kijken hoe ze dat doen. Wanneer je dit leert en leert te vertrouwen op je eigen kunnen, vergroot je de mogelijkheden om je leven vorm te geven.

 

Hoe kun je dit gebruiken bij de communicatie:
Als je je bewust ben van je eigen kwaliteiten en vaardigheden, je talenten (dus datgene waar je goed in bent), weet je in een situatie wat je het beste kunt doen. Ga eens bij jezelf kijken welke hulpbronnen jij nodig hebt als je bij een gesprek met een klant zit. Visualiseer dit voor jezelf door je ogen te sluiten en de denken aan een moment dat je bij die kant zat. Zie wat je toen zag, hoor wat je toen hoorde en voel wat je toen voelde. Wat ging er heel erg goed? Welke hulpbronnen gebruikte je op dat moment. Doe je ogen weer open en schrijf op wat je ervaart.

Ik hoop dat je hier iets mee kan. Mochten er nog vragen zijn of je het toch wat meer hulp nodig? Neem gewoon contact met mij op.

Groetjes
angelique lijffijt

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: